Nápadník aktivít

Aký vysoký je môj strom?

Meranie výšky stromu môžeme zaradiť medzi tzv. medzipredmetové aktivity, pretože pri ňom využívame aj znalosti z matematiky. Na výpočet výšky stromu využijeme klinometer a goniometrické funkcie. Klinometer je zariadenie slúžiace na meranie sklonu (napr. svahu) alebo uhlov, ktoré pomáhajú pri výpočte výšky. Pre potreby programu GLOBE používame ľahko zhotoviteľný papierový klinometer pre výpočet výšky stromu. […]

Čítaj ďalej
Pozoruhodné lišajníky 3 – Lišajníky a kvalita ovzdušia

Vedeli ste, že lišajníky fungujú v prírode ako bioindikátory kvality ovzdušia? Ich telo prijíma vodu, minerály a iné chemické zlúčeniny celým povrchom stielky, a preto na nich jedovaté látky účinkujú veľmi rýchlo. Citlivosť lišajníkov na znečistenie ovzdušia závisí predovšetkým od typu stielky a substráte, na ktorom lišajník rastie. Pre rozprúdenie diskusie k téme kvality ovzdušia nechajte žiakov v pracovnom liste nájsť […]

Čítaj ďalej
Ako spia stromy

Príroda okolo nás je pokrytá bielou perinou, ale bádatelia v GLOBE nikdy nespia a sú vždy pripravení objavovať prírodu okolo nás. Nechajte žiakov zahájiť Váš fenologický rok pozorovaním „spiacich“ stromov vo svojom okolí a vyplniť pracovný list„Ako spí môj strom?“

Čítaj ďalej
Pozoruhodné lišajníky 2 – Je môj lišajník starší ako ja?

Našli ste v našej prvej aktivite o lišajníkoch tieto pozoruhodné organizmy na rôznych podkladoch v okolí Vašej školy či domova? Poďme sa bližšie pozrieť na jednu skupinu lišajníkov, konkrétne na lišajníky s kôrovitou stielkou.

Čítaj ďalej
Pozoruhodné lišajníky 1 – Kde všade rastú?

Lišajníky osídľujú najrôznejšie miesta našej planéty (aj severný pól) a odrážajú kvalitu nášho ovzdušia. Tvoria potravu sobov, Laponci a Eskimáci ich melú a miešajú do múky a v niektorých stielkach sú cenné antibiotické látky.

Čítaj ďalej
Spoznáš prírodnú vodu?

Pred prácou v teréne odporúčame diskusiu v triede na tému kvality vody (napr. čo pre nás znamená pojem kvality vody, aká je „dobrá voda“, kde sa nachádza a čo môže jej kvalitu ovplyvniť, apod.). Žiaci sa tak vopred oboznámia so skúmanou problematikou a ľahšie pochopia význam dôkladného mapovania stanovišťa a zberu dát v teréne.

Čítaj ďalej
Vodná hliadka

Skúste žiakov motivovať k pobytu vonku v prírode predstavením „Vodnej hliadky“ ako úvodnej aktivity k výberu a mapovaniu hydrologického stanovišťa. Cieľom je zistiť stav „ohrozenia/znečistenia“ vodného toku/ vodnej plochy v blízkej prírode pozorovaním.

Čítaj ďalej
Pozorovanie oblakov

Pozorujete občas oblaky? Možno vás prekvapí rozmanitosť typov oblakov, ktoré môžeme na oblohe pozorovať.

Čítaj ďalej
Celoročné spoznávanie podľa listov

Listy stromov a krov sa teraz krásne zafarbujú. Využite tento čas na vytvorenie pomôcky, vhodnej na ich spoznávanie resp. spoznávanie daného spoločenstva.

Čítaj ďalej
Daphne © 2020
Develop&Design Jan Ranostaj
envelopephone-handset