Nápadník aktivít

Klimatologický slovník

Predindustriálne obdobie (1850-1900): Priemyselná revolúcia začala okolo roku 1750, ale dôsledky uvoľňovania skleníkových plynov sa začali zreteľnejšie prejavovať až koncom 19. storočia. Obdobie 1850-1900, kedy zmena klímy ešte nebola identifikovateľná, sa používa na porovnanie súčasnej klímy s klímou bez vplyvu človeka. Globálne otepľovanie: Odhadovaný rast priemernej globálnej teploty zemského povrchu pre zvolené (napríklad 30 ročné) obdobie […]

Čítaj ďalej
Nie je ľadovec ako ľadovec

Zmena klímy na našej planéte sa prejavuje aj zvyšovaním priemerných teplôt. Stúpajúce teploty vplývajú na proces tvorby a topenia ľadovcov. Uvedomme si rozdiel medzi pevninským a morským ľadovcom a vyskúšajme si spolu v jednoduchom pokuse, ako topenie ľadovcov sú­visí so zvyšovaním hladiny mora. Hľadajme cesty, ako môžeme každodennou činnosťou prispieť k znižovaniu našej uhlíkovej stopy, […]

Čítaj ďalej
Pozorovanie ľadovca Pasterze (Alpy, Rakúsko) pomocou diaľkového prieskumu Zeme?

Zaujíma vás, ako sa menia ľadovce vplyvom zmeny klímy? Radi by ste si skúsili prácu so satelitnými snímkami? Zaujíma vás, ako sa zmenila plocha ľadovca od roku 1985 po súčasnosť?

Čítaj ďalej
Ako vieme znížiť našu uhlíkovú stopu?

Čo sú to skleníkové plyny?Aký vplyv majú skleníkové plyny na našu klímu?Aké skleníkové plyny produkujeme počas svojich každodenných činností?Čo je to uhlíková stopa?Ako vieme znížiť našu uhlíkovú stopu? Aj vy si so žiakmi kladiete tieto alebo podobné otázky?

Čítaj ďalej
Chcete sa so staršími žiakmi venovať téme Kolobeh uhlíka a chýbajú vám inšpirácie?

Ponúkame vám pracovný list, ktorý vznikol na základe bádateľských skúseností pedagogičiek programu GLOBE z dielne Strednej odbornej školy polytechnickej vo Svite. Pomôže vám natrénovať si kroky bádateľsky orientovaného vzdelávania (BOV), prakticky otestovať prácu so sondami (CO2 a O2) a vyskúšať si vypĺňanie tzv. predikčnej karty pred skúmaním a po jeho ukončení. 

Čítaj ďalej
Teplá či studená?

Zaujala vás voda a chcete sa hlbšie ponoriť nielen do témy hydrológia, ako aj do metodiky bádania? Ponúkame vám jednoduchú aktivitu, zameranú na subjektívne vnímanie teploty vody. Pomôže vám natrénovať si kroky bádateľsky orientovaného vzdelávania (BOV). Dôraz kladie na prvé dva kroky: Pre skupinu žiakov budete potrebovať: Bádateľský list na s. 56, podložku, ceruzku, teplomer […]

Čítaj ďalej
Pozoruhodné lišajníky 5 – Je to pravda?

Na záver našej série aktivít k lišajníkom prinášame pracovný list s pravdivými a nepravdivými tvrdeniami. Pre zopakovanie a upevnenie získaných vedomostí o lišajníkoch môžu žiaci vypracovať úlohu samostatne alebo v skupinách a následne diskutovať svoje odpovede. Taktiež môžete rozdeliť tvrdenia tak, aby každý žiak mal za domácu úlohu zdôvodniť jedno z nich a uviesť vysvetlenie, či vyhľadať doplňujúce údaje k danej téme. TIP: Urobte si […]

Čítaj ďalej
Pozoruhodné lišajníky 4 – Aký vzduch dýcham?

Učíte sa so žiakmi vonku v prírode a sychravá prichádzajúca zima zahalila krajinu do siva? Nastal najlepší čas skúmať na holých konároch stromov lišajníky😊. Zoberte si lupy a pracovné listy a zistite, aké typy lišajníkov rastú na rôznych povrchoch vo Vašom okolí  a skúste určiť ich druh pomocou našich identifikačných kruhov. Tabuľka citlivosti Vám následne prezradí, v akom prostredí Váš lišajník […]

Čítaj ďalej
Rozkvitnuté Vianoce

Prepojte fenológiu s predvianočným časom a nazbierajte si so žiakmi na Barboru 4.12. čerešňové halúzky, ktoré zvyčajne do Vianoc rozkvitnú (t.j. sú už v exogénnej dormancii). Odporúčané aktivity: Rozprávanie o ľudových tradíciách – príbeh svätej Barbory, pranostiky spojené so sv. Barborou. Zber halúzok. Vysvetlenie pojmov (dormancia endogénna a exogénna). Stanovenie hypotézy (Všetky halúzky vykvitnú v jeden deň, Na […]

Čítaj ďalej
Daphne © 2020
Develop&Design Jan Ranostaj
envelopephone-handset