Nápadník aktivít

Pozoruhodné lišajníky 5 – Je to pravda?

Na záver našej série aktivít k lišajníkom prinášame pracovný list s pravdivými a nepravdivými tvrdeniami. Pre zopakovanie a upevnenie získaných vedomostí o lišajníkoch môžu žiaci vypracovať úlohu samostatne alebo v skupinách a následne diskutovať svoje odpovede. Taktiež môžete rozdeliť tvrdenia tak, aby každý žiak mal za domácu úlohu zdôvodniť jedno z nich a uviesť vysvetlenie, či vyhľadať doplňujúce údaje k danej téme. TIP: Urobte si […]

Čítaj ďalej
Pozoruhodné lišajníky 4 – Aký vzduch dýcham?

Učíte sa so žiakmi vonku v prírode a sychravá prichádzajúca zima zahalila krajinu do siva? Nastal najlepší čas skúmať na holých konároch stromov lišajníky😊. Zoberte si lupy a pracovné listy a zistite, aké typy lišajníkov rastú na rôznych povrchoch vo Vašom okolí  a skúste určiť ich druh pomocou našich identifikačných kruhov. Tabuľka citlivosti Vám následne prezradí, v akom prostredí Váš lišajník […]

Čítaj ďalej
Rozkvitnuté Vianoce

Prepojte fenológiu s predvianočným časom a nazbierajte si so žiakmi na Barboru 4.12. čerešňové halúzky, ktoré zvyčajne do Vianoc rozkvitnú (t.j. sú už v exogénnej dormancii). Odporúčané aktivity: Rozprávanie o ľudových tradíciách – príbeh svätej Barbory, pranostiky spojené so sv. Barborou. Zber halúzok. Vysvetlenie pojmov (dormancia endogénna a exogénna). Stanovenie hypotézy (Všetky halúzky vykvitnú v jeden deň, Na […]

Čítaj ďalej
Aký vysoký je môj strom?

Meranie výšky stromu môžeme zaradiť medzi tzv. medzipredmetové aktivity, pretože pri ňom využívame aj znalosti z matematiky. Na výpočet výšky stromu využijeme klinometer a goniometrické funkcie. Klinometer je zariadenie slúžiace na meranie sklonu (napr. svahu) alebo uhlov, ktoré pomáhajú pri výpočte výšky. Pre potreby programu GLOBE používame ľahko zhotoviteľný papierový klinometer pre výpočet výšky stromu. […]

Čítaj ďalej
Pozoruhodné lišajníky 3 – Lišajníky a kvalita ovzdušia

Vedeli ste, že lišajníky fungujú v prírode ako bioindikátory kvality ovzdušia? Ich telo prijíma vodu, minerály a iné chemické zlúčeniny celým povrchom stielky, a preto na nich jedovaté látky účinkujú veľmi rýchlo. Citlivosť lišajníkov na znečistenie ovzdušia závisí predovšetkým od typu stielky a substráte, na ktorom lišajník rastie. Pre rozprúdenie diskusie k téme kvality ovzdušia nechajte žiakov v pracovnom liste nájsť […]

Čítaj ďalej
Ako spia stromy

Príroda okolo nás je pokrytá bielou perinou, ale bádatelia v GLOBE nikdy nespia a sú vždy pripravení objavovať prírodu okolo nás. Nechajte žiakov zahájiť Váš fenologický rok pozorovaním „spiacich“ stromov vo svojom okolí a vyplniť pracovný list„Ako spí môj strom?“

Čítaj ďalej
Pozoruhodné lišajníky 2 – Je môj lišajník starší ako ja?

Našli ste v našej prvej aktivite o lišajníkoch tieto pozoruhodné organizmy na rôznych podkladoch v okolí Vašej školy či domova? Poďme sa bližšie pozrieť na jednu skupinu lišajníkov, konkrétne na lišajníky s kôrovitou stielkou.

Čítaj ďalej
Pozoruhodné lišajníky 1 – Kde všade rastú?

Lišajníky osídľujú najrôznejšie miesta našej planéty (aj severný pól) a odrážajú kvalitu nášho ovzdušia. Tvoria potravu sobov, Laponci a Eskimáci ich melú a miešajú do múky a v niektorých stielkach sú cenné antibiotické látky.

Čítaj ďalej
Spoznáš prírodnú vodu?

Pred prácou v teréne odporúčame diskusiu v triede na tému kvality vody (napr. čo pre nás znamená pojem kvality vody, aká je „dobrá voda“, kde sa nachádza a čo môže jej kvalitu ovplyvniť, apod.). Žiaci sa tak vopred oboznámia so skúmanou problematikou a ľahšie pochopia význam dôkladného mapovania stanovišťa a zberu dát v teréne.

Čítaj ďalej
Daphne © 2020
Develop&Design Jan Ranostaj
envelopephone-handset