Nápadník aktivít

Ako vieme znížiť našu uhlíkovú stopu?

Čo sú to skleníkové plyny?Aký vplyv majú skleníkové plyny na našu klímu?Aké skleníkové plyny produkujeme počas svojich každodenných činností?Čo je to uhlíková stopa?Ako vieme znížiť našu uhlíkovú stopu? Aj vy si so žiakmi kladiete tieto alebo podobné otázky?

Čítaj ďalej
Chcete sa so staršími žiakmi venovať téme Kolobeh uhlíka a chýbajú vám inšpirácie?

Ponúkame vám pracovný list, ktorý vznikol na základe bádateľských skúseností pedagogičiek programu GLOBE z dielne Strednej odbornej školy polytechnickej vo Svite. Pomôže vám natrénovať si kroky bádateľsky orientovaného vzdelávania (BOV), prakticky otestovať prácu so sondami (CO2 a O2) a vyskúšať si vypĺňanie tzv. predikčnej karty pred skúmaním a po jeho ukončení. 

Čítaj ďalej
Teplá či studená?

Zaujala vás voda a chcete sa hlbšie ponoriť nielen do témy hydrológia, ako aj do metodiky bádania? Ponúkame vám jednoduchú aktivitu, zameranú na subjektívne vnímanie teploty vody. Pomôže vám natrénovať si kroky bádateľsky orientovaného vzdelávania (BOV). Dôraz kladie na prvé dva kroky: Pre skupinu žiakov budete potrebovať: Bádateľský list na s. 56, podložku, ceruzku, teplomer […]

Čítaj ďalej
Pozoruhodné lišajníky 5 – Je to pravda?

Na záver našej série aktivít k lišajníkom prinášame pracovný list s pravdivými a nepravdivými tvrdeniami. Pre zopakovanie a upevnenie získaných vedomostí o lišajníkoch môžu žiaci vypracovať úlohu samostatne alebo v skupinách a následne diskutovať svoje odpovede. Taktiež môžete rozdeliť tvrdenia tak, aby každý žiak mal za domácu úlohu zdôvodniť jedno z nich a uviesť vysvetlenie, či vyhľadať doplňujúce údaje k danej téme. TIP: Urobte si […]

Čítaj ďalej
Pozoruhodné lišajníky 4 – Aký vzduch dýcham?

Učíte sa so žiakmi vonku v prírode a sychravá prichádzajúca zima zahalila krajinu do siva? Nastal najlepší čas skúmať na holých konároch stromov lišajníky😊. Zoberte si lupy a pracovné listy a zistite, aké typy lišajníkov rastú na rôznych povrchoch vo Vašom okolí  a skúste určiť ich druh pomocou našich identifikačných kruhov. Tabuľka citlivosti Vám následne prezradí, v akom prostredí Váš lišajník […]

Čítaj ďalej
Rozkvitnuté Vianoce

Prepojte fenológiu s predvianočným časom a nazbierajte si so žiakmi na Barboru 4.12. čerešňové halúzky, ktoré zvyčajne do Vianoc rozkvitnú (t.j. sú už v exogénnej dormancii). Odporúčané aktivity: Rozprávanie o ľudových tradíciách – príbeh svätej Barbory, pranostiky spojené so sv. Barborou. Zber halúzok. Vysvetlenie pojmov (dormancia endogénna a exogénna). Stanovenie hypotézy (Všetky halúzky vykvitnú v jeden deň, Na […]

Čítaj ďalej
Aký vysoký je môj strom?

Meranie výšky stromu môžeme zaradiť medzi tzv. medzipredmetové aktivity, pretože pri ňom využívame aj znalosti z matematiky. Na výpočet výšky stromu využijeme klinometer a goniometrické funkcie. Klinometer je zariadenie slúžiace na meranie sklonu (napr. svahu) alebo uhlov, ktoré pomáhajú pri výpočte výšky. Pre potreby programu GLOBE používame ľahko zhotoviteľný papierový klinometer pre výpočet výšky stromu. […]

Čítaj ďalej
Pozoruhodné lišajníky 3 – Lišajníky a kvalita ovzdušia

Vedeli ste, že lišajníky fungujú v prírode ako bioindikátory kvality ovzdušia? Ich telo prijíma vodu, minerály a iné chemické zlúčeniny celým povrchom stielky, a preto na nich jedovaté látky účinkujú veľmi rýchlo. Citlivosť lišajníkov na znečistenie ovzdušia závisí predovšetkým od typu stielky a substráte, na ktorom lišajník rastie. Pre rozprúdenie diskusie k téme kvality ovzdušia nechajte žiakov v pracovnom liste nájsť […]

Čítaj ďalej
Ako spia stromy

Príroda okolo nás je pokrytá bielou perinou, ale bádatelia v GLOBE nikdy nespia a sú vždy pripravení objavovať prírodu okolo nás. Nechajte žiakov zahájiť Váš fenologický rok pozorovaním „spiacich“ stromov vo svojom okolí a vyplniť pracovný list„Ako spí môj strom?“

Čítaj ďalej
Daphne © 2020
Develop&Design Jan Ranostaj
envelopephone-handset